Weerpraatje : Zomer?

Dinsdag, 17 juli 2012

Je durft het woord haast niet meer in de mond te nemen: zomer. Maar voorzichtig worden de signalen luider dat het er volgende week toch een beetje van gaat komen. Onzekerheden blijven er nog wel. Woensdag probeert onze Hollandse zomer het al met een kleine opleving. Vooral in het zuiden van het land komt het kwik ruim boven de 20 graden uit, is het meest droog en schijnt de zon af en toe. Maar deze opleving is nog niet landelijk, in het noorden liggen de kaarten bijvoorbeeld minder gunstig. Bovendien betalen we donderdag al weer de tol, met geregeld buien, weinig zon en maxima onder de 20 graden (zoals we inmiddels wel gewend zijn).

De kans dat we in de loop van het weekeinde naar stabieler weer gaan, neemt gelukkig wel toe. Uit de temperatuurcurve kun je al het nodige opmaken. Als de verschillen tussen minimum en maximum toenemen, dan ziet het weerbeeld er vaak ook rustig en tamelijk helder uit. En dit maal is dat niet anders. De kans op neerslag wordt heel klein en de zon doet goede zaken. Na het weekeinde heeft het kwik de stijgende lijn te pakken. In het midden van de week liggen de maxima misschien wel rond 25 graden. Al moeten we er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat er nog wel onzekerheden zijn. Onze computermodellen berekenen een maximum tussen 18 en 28 graden.

Strandweersverwachting
Hoe lang "onze" zomer gaat duren? Daar doen we nog maar even geen uitspraak over. Een kleine week stabiel weer, is al meer dan we tot nu toe gehad hebben. Het smaakt naar meer, maar of de natuur daar ook zo over denkt? Vooralsnog staan de seinen voor het strandweer in Hoek van Holland, vanaf zondag, tot het eind van de maand, op groen. BRON: www.weerplaza.nl