Weerpraatje juli 2012

Donderdag, 2 augustus 2012

De maand juli zit er op, dus tijd om de balans op te maken. Veel dagen was het koel en aan neerslag was geen gebrek. In de voorlaatste week waren er echter ook nog een paar dagen met zomers weer. Het maandoverzicht van juli 2012: vrij wisselvallig en koel. Het was behoorlijk nat in vergelijking met normaal. Gemiddeld over Nederland viel er 110 mm tegen normaal 78 mm. Er waren echter grote regionale verschillen: in het uiterste noordoosten viel 75 mm, terwijl de regio Amsterdam met lokaal 200 mm veruit het natst was. Lees verder voor de rest van het praatje en een grafiek van de maand juli!

Zeker in de eerste helft van de maand ging de zon vaak schuil achter wolkenpartijen. Daardoor ontstond er geleidelijk een 'tekort' aan zonuren ten aanzien van normaal. Tijdens de zomerse periode in de voorlaatste week van de maand, werd die achterstand echter bijna geheel goed gemaakt. Uiteindelijk scheen de zon bijna 210 uur, nagenoeg gelijk aan het langjarig gemiddelde. Zoals gezegd was er in de tweede helft van de maand een zomerse periode, die vijf dagen duurde. Maandag 23 t/m vrijdag 27 juni kwam de temperatuur op een heleboel plaatsen boven de 25 graden (zomerse dag). Het aantal van vijf zomerse dagen is echter nog wel minder dan het normale aantal van negen dagen. De landelijk hoogste temperatuur werd deze maand gemeten in het Limburgse Arcen: 30,6 graden